Hvorfor jeg bruker Google Tag Manager

Det korte svaret er at Google Tag Manager lar meg lettere implementere nye skripter og måter å fange opp hvordan en besøker bruker siden. La oss se på et oppsett av Google Analytics som eksempel. Men først en introduksjon.

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er et verktøy fra Google som flytter mye av jobben som ellers måtte ha blitt kodet inn på websiden din, til et eget kontrollpanel. Det gjør risikoen noe lavere for feil, og senker kompetansekravet for å blant annet implementere eksterne sporingstjenester. Ønsker du å sette opp heatmaps med Hotjar? Bruk Google Tag Manager. Vil du aktivere sporing på en bestemt knapp på websiden din? Bruk Google Tag Manager.

Google kaller innsprøytingen av skript og handlinger for tags. Dette gjøres ved at du limer inn en kodesnutt på websiden din en gang, og dermed åpner for at Google Tag Manager kjører tags på siden din gjennom denne inngangen.

Slik installerer du Google Tag Manager

Detaljene overlater vi til Googles egen veiledning som du får når du setter opp en konto med en tilhørende container hos Google Tag Manager. Men i grove trekk handler det om at du:

  1. Registrerer en konto. Du kan ha flere Google Tag Manager-kontoer. Vanligvis setter jeg opp en konto per webside.
  2. Setter opp en container på en konto. Jeg har hittil holdt meg til en container per konto, av typen web og med domenenavnet som tittelbeskrivelse.
  3. Du limer inn et JavaScript på websiden din, like etter <body>. Samme prinsipp som med Google Analytics kode om du har installert den før, men en annen plassering.
  4. Du setter opp tags og publiserer de. Vi ser på implementeringen av Google Analytics om et par avsnitter.

Variables, triggers og tags

Det er tre nivåer av elementer i Google Tag Manager: Variables, triggers og tags. I grove trekk gjør disse følgende:

  • Variables lar deg definere verdier du skal bruke, gjerne på flere steder. For eksempel bruker vi ofte sporingskoden fra Google Analytics. For å slippe å taste denne inn flere steder, lager vi en variabel i eksempelet under.
  • Triggers lar deg sette opp hva som skal utløse en tag. For eksempel skal en tag i noen tilfeller utløses i det du klikker på en knapp med en bestemt CSS-klasse eller -ID.
  • Tags er det øverste nivået og der hvor du definerer innsprøytingen i websiden. Det er her du kobler sammen alt som skal utføres.

Det flotte med Google Tag Manager er at det er en forhåndsvisning som lar deg prøve ut nye tags på websiden din, for å se om tags blir utløst/virker. Du slipper å sjanse på at det fungerer, uten å ha testet det.

Vi setter opp Google Analytics

Nå da du har fått en kjapp innføring, er det i grunn bare å sette i gang. Ved å følge et par veiledninger kommer du fort inn i konseptet. Den første veiledningen jeg tar for meg blir å sette opp Google Analytics. Denne prosessen består av tre trinn:

  1. Opprette en variable.
  2. Opprette en tag.
  3. Publisere.

Variable-oppretting

  • Gå til Variables i venstre sidestolpe.
  • Gå nedover på siden til du kommer til User-Defined Variables. Trykk på den røde New-knappen.
  • Gi den et navn, jeg bruker GA Tracking Code.
  • Trykk på byggeklossen i sirkelen for å velge variabletype.
  • Gå litt nedover i sidemenyen som dukker opp, og velg Constant.
  • I feltet du får opp, lim inn Google Analytics-sporingskoden din. Du finner den i Google Analytics brukerpanel, og den ser omtrent sånn ut: UA-55555555–1.
  • Trykk den blå Save-knappen.

Tag-oppretting

  • Gå til Tags i venstre sidestolpe.
  • Trykk på den røde New-knappen.
  • Gi den et navn, jeg bruker GA Pageview.
  • Trykk på merkelappen i sirkelen for å velge tag-type.
  • Velg Universal Analytics i sidestolpen som dukker opp.
  • Trykk på den lille byggeklossen med et plusstegn ved siden av feltet for Tracking ID som du får opp, og velg *GA Tracking Code i listen som vises.
  • Gå litt nedover på siden og trykk på de overlappende sirklene i sirkelen for å velge en trigger. Velg All Pages i listen som vises.
  • Trykk den blå Save-knappen.

Publisering

Når du nå kommer ut igjen av tag-redigeringen med en nyopprettet tag, vil du se at Publish-knappen på toppen av siden har blitt rød. Du kan velge å publisere med en gang, eller feilsøke og forhåndsvise i nedtrekksknappen ved siden av.

Følg med i Google Analytics

Du skal nå få statistikken i Google Analytics som om du hadde limt inn JavaScript-sporingskoden til Google Analytics direkte på siden. NB! Husk å fjerne ditt opprinnelige Google Analytics-skript fra websiden om dette fremdeles ligger der.

Fordelene med å sette dette opp via Google Tag Manager merkes nok mer når setter opp flere tags og kan sette pris på å ha fullstendig oversikt over alt på et sted. Og slipper å kontakte programmerere eller leke i kildekoden til websiden selv.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}