Viktigheten av oppdaterte åpningstider

23. april 2019

Påsken er over du har kanskje opplevd å lure på hvilke butikker og tjenester som har holdt åpent i løpet av helligdager og inneklemte dager. Har du en bedrift med oppføring i Google Min bedrift eller en Facebook-side, kan du med enkle grep unngå at dine kunder eller potensielle klienter lurer på det samme.

Fordelen av å ha oppdatete åpningstider, er at folk raskt kan bestemme seg for å foreta et kjøp nettopp hos deg. Og skulle du holde stengte, vil du unngå at noen bruker tid på å møte opp ved din butikk, og bli misfornøyd dersom det er stengt. Det kan føre til tap av framtidige kunder og en misnøye som spres i verste fall.

Åpningstider i Google Min bedrift

For å endre åpningstidene i Google Min bedrift fordrer det at du har en bedriftsoppføring som du har eierskap til. Det er flere måter å få dette på. Dersom bedriften din dukker opp i sidepanelet til søkeresultatene i Google når du søker etter den, så kan du be om eierskap derifra. Eller du kan opprette oppføringen fra denne siden: Be om eierskap til en bedriftsoppføring - Google Min bedrift Hjelp. Et tredje alternativ er å logge inn på Google Min bedrift og legge til en ny bedrift i kontrollpanelet. Dette er mat for et eget innlegg. I tillegg har Google gode hjelpesider om det.

Logg inn, hent opp den aktuelle bedriften (i mitt tilfelle Asbjørn Ness Web), og trykk å Informasjon i venstre sidestolpe / navigasjonsmenyen.

Se etter åpningstidene, og trykk på blyantikonet ved siden av Legg til spesielle åpningstider.

Google foreslår hvilke dager du kan legge inn spesielle åpningstider for, eller du kan legge inn egne datoer nederst ved å trykke Legg inn en ny dato. I mitt tilfelle endrer jeg kun høytidene til stengt, da jeg er tilgjengelig på e-post ellers.

Åpningstider på Facebook

Facebook har enda tilgode å gjøre som Google Min bedrift og tilby et unikt oppsett for åpningstider tilknyttet røde dager i kalenderen. Hos Facebook må du endre på de faste åpningstidene. Med andre ord må du i forkant av en uke med spesielle åpningstider legge inn nye åpningstider, og i etterkant legge inn de vanlige åpningstidene igjen. I tillegg anbefaler jeg deg å skrive en statusmelding på Facebook-siden din om spesielle åpningstider, som du fester til toppen av siden. Er det ekstra viktig at følgerene dine får det med seg, bør du også legge litt penger i å fremme innlegget så det når ut til alle dine følgere og folk som liker siden din.

Får du ikke opp åpningtsider på Facebook-siden din? Se Hvordan redigerer jeg sidens kategori? - Facebooks hjelpesenter - Facebook.

Hold kundene oppdatert

Alt handler om å holde kunder eller potensielle kunder oppdatert. Får kunden vite viktig informasjon som avgjør hvilke valg som tas, og som gjør hverdagen deres lettere, og din da du slipper så mange kundehenvendelser.

Kategorier

Guide